Elektrische fiets - algemeen

Waar de elektrische fiets in het begin vooral als een ding voor ouderen werd gezien, stappen inmiddels ook steeds meer jongere mensen over op de elektrische fiets. Hierna wordt kort ingegaan op de geschiedenis van de elektrische fiets.

Geschiedenis

Hoewel de elektrische fiets door velen als een recente uitvinding zal worden gezien, bestond er al een elektrische fiets in 1895 welke op naam stond van Ogden Bolton Jr. Deze fiets had geen versnellingen en de motor bevond zich in het achterwiel.

In 1897 ontwierp H.W. Libbey uit Boston een elektrische fiets met een motor in de trapas. M.J. Steffens ontwikkelde in 1898 een fiets waarbij de aandrijving via de achterband plaatsvond, John Schnepf patenteerde in 1899 een vergelijkbaar systeem.

Rond 1930 hield Philips zich korte tijd bezig met de ontwikkeling van een elektrische fiets maar dat werd geen commercieel succes. Tegen het einde van de twintigste eeuw werden uitvindingen gedaan op het gebied van krachtsensoren en systemen voor de motoraansturing.

Sparta was de eerste fietsfabrikant die vol inzette op de elektrische fiets. Na in 1998 het model Pharos te hebben aangeboden, volgde in 2003 de Sparta Ion. Vroeger werden voor elektrische fietsen loodaccu's en NiCd accu's gebruikt maar later werden dit vooral NiMh en Li-ion accu's.

Veel mensen noemen de elektrische fiets 'e-bike'. Eigenlijk is een e-bike een elektrische fiets met een 'gashendel' aan het stuur. De benaming van een elektrische fiets die alleen ondersteuning biedt wanneer wordt getrapt (trapondersteuning) is 'pedelec'. Deze trapondersteuning vindt plaats door gebruik te maken van twee systemen: de rotatiesensor en de trapkrachtsensor. De rotatiesensor meet de omwentelingen van het wiel terwijl de trapkrachtsensor een kleine vervorming in het frame meet op het moment dat er kracht wordt gezet op de pedalen.

De motor van een elektrische fiets kan in het voorwiel, het achterwiel of in het midden bij de trapas zitten. Voor de plaatsing van de accu wordt meestal rekening gehouden met de plaats van de motor, onder andere in verband met het bevorderen van stabiliteit. De accu zit meestal in het frame, onder het zadel in het midden van de fiets of bij de bagagedrager. De bediening van de motor en in veel gevallen de verlichting, vindt plaats via een display op het stuur dat vaak kan worden afgenomen waardoor het tegelijk als een soort van slot werkt.

Tegenwoordig worden de meeste elektrische fietsen geproduceerd in China. De verkoop van de elektrische fiets gaat ten koste van de verkoop van gewone fietsen. In Nederland bezat in 2015 16 procent van de Nederlanders een elektrische fiets waarvan 6 procent een high speed e-bike was.

Lees verder

ionicons-v5-f
Er zijn nog geen reacties.


inloggen